کاردرمانی ادراکی_حرکتی
اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۵ در ۲۱:۱۷ توسط کاردرمانی امیرکبیر

مهارت های درکی – حرکتی، نقش بسیار اساسی در فرآیند یادگیری کودکان دارند. این مهارتها به دسته یی از توانایی های حرکتی اطلاق می شود که به فرد این امکان را می دهد تا اطلاعات حسی را با شناخت بیشتری درک و پردازش کرده و او را قادر می سازد تا با توجه بیشتری بر مهارت حرکتی مورد نظر و در قالبی روان، هماهنگ و همسو با هدف به انجام برساند.
به منظور رسیدن به چنین مهارت هایی، سازماندهی و یکپارچگی اطلاعات حسی که از عضلات، مفاصل و محیط توسط فرد دریافت می شود، ضروری به نظر می رسد.
چه کودکانی دارای مشکلات درکی – حرکتی هستند؟
در صورتی که کودکی حداقل پنج مورد از علایم زیر را داشته باشد، می توان گفت که دارای نقایص درکی- حرکتی است و باید جهت درمان او به کلینیک های کاردرمانی مراجعه کرد:
۱- ضعف در واکنش های وضعیتی
۲- خام حرکتی در هنگام انجام حرکات
۳- نقص در گرفتن و حفظ واکنش های تعادلی
۴- نقص در انجام فعالیت هایی که نیاز به هماهنگی دارند
۵- انجام حرکات در اکثر مواقع به کمک یک سمت بدن و فراموشی نسبی سمت مقابل
۶- اختلال در تغییر جهت به صورت ناگهانی
۷- نقص در لی لی کردن و پریدن
۸- برخورد ناگهانی با اشیاء و افراد به هنگام حرکت به ویژه در مکان های شلوغ
۹- افتادن های ناگهانی عمداً از پله و ارتفاع
۱۰- اختلال در بالا رفتن از پله و ارتفاع
۱۱- ظاهری نامرتب و لباس های نامنظم و کثیف
۱۲- اختلال در هماهنگی چشم و دست
۱۳- اختلال در شناخت و تشخیص راست و چپ
۱۴- خواندن و نوشتن حروف و اعداد به صورت معکوس
۱۵- اختلال در رونویسی از تخته سیاه
۱۶- نوشتن نامرتب و آشفته
۱۷- دامنه ی توجه محدود و ناقص
۱۸- خیال بافی های فراوان
۱۹- پیروی از دستورات کلامی به جای نوشتاری و برعکس
۲۰- اختلالات شنیداری
۲۱- اختلالات گفتاری (خیلی بلند، خیلی آرام، یا انفجاری)
بیشترین شکایات خانواده ها و مربیان مدارس از کودکان دارای مشکلات درکی – حرکتی درباره ی موارد زیر است:
۱- در تشخیص شکل از زمینه مشکل دارند.
۲- در طبقه بندی کردن اجسام، برحسب شکل و اندازه ناتوان هستند.
۳- توالی حروف در کلمات و توالی کلمات در جمله را رعایت نمی کنند.
۴- قادر به تشخیص اشکال هندسی نیستند.
۵- ضعف در تشخیص بینایی دارند.
۶- ضعف در مهارت های شخصی مثل دکمه بستن، بستن بند کفش و قیچی کردن دارند.
۷- در کلاس پر سر و صدا قادر به تمرکز بر دستورات معلم نیستند.
۸- در دیکته نویسی قادر به تشخیص صداهای نزدیک به هم نیستند.
۹- در ترکیب صداها، با یکدیگر و ساخت یک کلمه کامل ناتوانند.
۱۰- این کودکان در نوع راه رفتن، دویدن، لی لی کردن، پریدن، پرتاب کردن و گرفتن توپ، دارای اختلال هستند.
۱۱- مشکل در مداد گرفتن، نوشتن، نسخه برداری از روی تخته، دنبال کردن خطوط کتاب دارند.
۱۲- در تشخیص مفاهیم اولیه، مثل بالا و پایین، جلو و عقب چپ و راست دچار مشکل هستند.
۱۳- مرتباً می نویسند و پاک می کنند.
۱۴- ممکن است مشکلاتی از قبیل وسواس، افسردگی، اضطراب و اشتغال ذهنی نسبت به ظاهر فیزیکی نیز در آن ها وجود داشته باشد.
۱۵- در ترسیم نقاشی بسیار ضعیف عمل می کنند.
توانبخشی کودکان دچار اختلال درکی – حرکتی
پس از تشخیص کودکی با اختلال درکی – حرکتی، تنظیم یک برنامه ی انفرادی ضروری است، آموزش باید از سطح توانایی کودک شروع شود و تمرین ها تا سطوح پیچیده ادامه یابد.
همچنین تمرین ها از سطوح درکی – حرکتی آغاز شده و تا سطح شناختی پیش می رود. سپس با استفاده از روش یکپارچگی حسی (شنوایی، بینایی، بساوایی و عضلانی) در تقویت حواس ضعیف کودک تلاش شده تا به تدریج و به آرامی کودک به سطح رشد طبیعی نزدیک شود.
برچسبهاتوانبخشی غرب تهران, کاردرمانی فلج مغزی, کاردرمانی منطقه 21تهران, کاردرمانی منطقه21, کاردرمانی منطقه22 تهران, کاردرمانی منطقه5 تهران, گفتاردرمانی امیرکبیر, گفتاردرمانی غرب تهران, گفتاردرمانی کودکان, مرکز توانبخشی, مرکز توانبخشی امیرکبیر, مرکزتوانبخشی غرب تهران
۲ دیدگاه
Pingback
Pingback